ArtNotes
2024. Kunst-matige-kunst

2024. Kunst-matige-kunst

Op de Kunstroute Dwingeloo 2024 heb ik opnieuw een expositie ingericht met projecties (ditmaal 3 beamers) en AI-gegenereerde kunst.

De expositie bevatte drie onderdelen:

1. Vince was here, too.
Hier werd een deel van de ‘Van Gogh’-impressies tentoongesteld, afgedrukt op acrylglas, 40 x 30 cm. Deze impressies zijn onderdeel van het ‘Van-Gogh’ experiment dat in augustus 2023 startte toen ik mezelf de vraag stelde: “Wat zou Van Gogh schilderen als hij nu, of over 100 jaar, in Drenthe zou zijn, in plaats van 150 jaar geleden?” Dit heeft een serie blogs en met AI gegenereerde afbeeldingen opgeleverd rondom actuele/locale onderwerpen: de klimaatverandering,  de wolf (en: Roodkapje!), de giftige bollenteelt en de trots van Dwingeloo: Astron en de astronomie. Zie pagina Van Gogh was here.

2. Hoop
De aanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023 was de waanzinnige opmaat naar vernietiging en bloedvergieten op grote schaal in Gaza. De waanzin van oorlog waarin iedereen slachtoffer wordt, inclusief kinderen en baby’s; zoals helaas  in ‘onze’ tijd ook in Oekraïne en eerder Syrië te zien is. Het kunstwerk Hoop, met als ondertitel “Er is altijd hoop … ook in puinhoop” is gemaakt met drie lagen door AI-gegenereerde afbeeldingen en in de expositie getoond. Het kunstwerk staat nu afgedruk op aluminium in de kunsttuin van Kunstdorp Dwingeloo, voor het Dorpshuis Over Entinghe, aan de Entingheweg, Dwingeloo.

3. Kunst-matige-kunst – Deel 2
Het derde onderdeel van de expositie was het vervolg op mijn bijdrage aan de Kunstroute Dwingeloo 2023 (zie hier).

Ook nu werd een met AI (streamdiffusion) gegenereerde afbeelding geprojecteerd op een leeg doek op een schildersezel. Net als in 2023 kon deze afbeelding worden gegenereerd via ingesproken tekst. Nieuw was dat de generatie van afbeeldingen direct reageerde op bewegingen voor een camera. Elke beweging in de ruimte leverde een kleine verandering in de afbeelding op, waardoor direct het perspectief iets veranderd. Slechts beperkt door processorkracht, leverde dit een bijna vloeiende animatie op.
Met handgebaren kon de toeschouwer de invloed van een specifieke kunstenaar/kunstwerk of specifieke kunsttechniek op de afbeelding beïnvloeden. Zo veranderde met een handgebaar de Mona Lisa van Leonardo da Vinci in een interpretatie van ‘Pablo Picasso’, of met een inkttechniek in een prachtig Japans portret.
Door dicht bij de camera te komen, werd bovendien het hoofd en lichaam van de toeschouwer onderdeel van de afbeelding.
De combinaties van al deze interactiviteit leverde continu verrassende beelden op.